Noordelijke lijnen
De komende jaren rollen we het treinbeveiligingssysteem ERTMS uit op de Noordelijke lijnen. Harlingen Haven - Leeuwarden is het eerste stuk spoor waar het systeem getest en in gebruik genomen wordt. Dit is de eerste stap in de implementatie van ERTMS op alle Noordelijke spoorlijnen.
Verschillende partijen werken aan het ombouwen van treinen en infrastructuur, het ontwikkelen van systemen en het opleiden van personeel. De Noordelijke lijnen bestaan uit acht baanvakken in de provincies Groningen en Fryslân:
Harlingen Haven - Leeuwarden
Stavoren - Leeuwarden
Groningen - Leeuwarden
Delfzijl - Sauwerd
Delfzijl - Groningen
Eemshaven - Groningen
Bad Nieuweschans - Groningen
Veendam - Groningen
Wanneer
Bij de invoering van ERTMS werken veel partijen, processen en systemen samen. Alleen door flexibel te werk te gaan, kunnen we straks een goed werkend vervoersysteem opleveren: dat is in het voordeel van reizigers en vervoerders. Hoe dichter we bij de werkzaamheden komen, hoe duidelijker het tijdschema. Op deze pagina vind je altijd de nieuwste informatie over de aanpassing van de Noordelijke lijnen.
Er is geen inhoud om te tonen.
Testen en beproeven
Het baanvak Harlingen Haven – Leeuwarden is onderdeel van de teststrategie van het programma ERTMS. Op dit proefbaanvak testen we voor het eerst de nieuwste ERTMS-versie met omgebouwd spoor, omgebouwde treinen, bijbehorende systemen en opgeleid personeel. Na succesvolle testen rollen we ERTMS gefaseerd verder uit op de Noordelijke lijnen, de Zeeuwse lijn en daarna in de rest van Nederland. ProRail, Arriva, de provincies Fryslân en Groningen en de Programmadirectie ERTMS werken samen aan de realisatie van dit eerste ERTMS-baanvak.
Materieelbeheerder Björn en testmachinist René van Arriva Limburg vertellen hoe zij zich voorbereiden op de komst van ERTMS.