Translate the page with Google Translate

This translation is automatically generated and may contain inaccuracies.

Dossier programmabeslissing

In april 2019 leverde het programma ERTMS het Dossier Programmabeslissing op. Dat dossier bestaat uit 41 documenten die de basis zijn voor de Programmabeslissing. Op 17 mei 2019 heeft de Ministerraad, na bestudering van het dossier, ingestemd met de invoering van ERTMS in Nederland. In juni 20219 kreeg het kabinetsbesluit instemming van de Tweede Kamer.

Documentverantwoording: 10 documenten zijn geclassificeerd als vertrouwelijk. In die documenten zijn de privacy- en bedrijfsinformatie geanonimiseerd (zwart gemaakt).

Van kabinetsbesluit naar nieuwe aanpak

Sinds het kabinetsbesluit zijn er wijzigingen geweest in de scope van de uitrol. De belangrijkste wijzigingen vermelden we hieronder. De meest recente informatie over de uitrol vind je onder Over het programma.

Noordelijke lijnen

In mei 2021 nam de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat het voorgenomen besluit om de Noordelijke lijnen om te bouwen naar ERTMS. Het bestaande systeem ATBNG is in de noordelijke provincies namelijk aan vervanging toe. Het programma ERTMS, ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat willen maximaal investeren in nieuwe techniek. Door voor de Noordelijke lijnen nu al over te stappen naar ERTMS en niet meer te investeren in het oude systeem, bespaart het Rijk 60 miljoen euro.

Zeeuwse lijn

In oktober 2024 nam de staatssecretaris het besluit om het proefbaanvak te verplaatsen naar de Zeeuwse lijn. Sinds 2023 werkt het programma aan een herijking op basis van een second opinion, uitgevoerd door buitenlandse experts. Daarbij bleek de eerder gekozen locatie voor het proefbaanvak op de Hanzelijn niet meer geschikt. Bij de keuze voor de Zeeuwse lijn is gekeken naar de fysieke kenmerken van de spoorlijn, de impact op de landelijke dienstregeling en de bereikbaarheid voor verschillende goederen- en personenvervoerders.